نسیم نی زار

از هرکجای بن بست، راهی به خانه ای هست

نسیم نی زار

از هرکجای بن بست، راهی به خانه ای هست

خاطرات خدمت سربازی

آخرین نظرات

59.. برگه جریمه

سه شنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۶، ۱۰:۴۲ ب.ظ

روزهایی که آماده باش بودیم( به جیز عید نوروز) برای ما که سرباز بخش 2 بودیم خیلی خوب میشد. آماده باش فقط مربوط یه بخش 2 بود و بقیه بخشها آماده باش نداشتن. به خاطر همین روزهای آماده باش از بقیه بخشها میومدن کمکون. فرمانده های ما هم هوای ما رو داشتن و کارهای اصلی رو می سپردن به اونها تا به ما فشار نیاد!:18: بعد از عید 2-3 روز آماده باش خورده بودیم؛ مثلا ولادت امام رضا یکی از این روزها بود. یا یک روزی پیکر شهید برونسی رو بعد از سالها پیدا کرده بودن و روز تشییعش ما در آماده باش بودیم که از نظر فشار کاری خیلی روز راحتی رو پشت سر گذاشتیم.:29:


بخش 2 بخشی بود که به دلیل شلوغی کارهاش خیلی سخت تر از بخشهای دیگه بود. بعضی اوقات سربازهای بقیه بخشها رو برای تنبیه میاوردن بخش ما چند روز پست بدن و حالشون جا بیاد! حساب کنید کاری که ما هر روز داشتیم انجام میدادیم برای بقیه بخشها حکم تنبیه رو داشت!straight face


یک خوبی مشهد این بود که فامیلهام اگه میومدن زیارت، ما اونجا همیدگه رو میدیدیم. تو مدتی که اونجا خدمت بودم چند تا از هم محلیهام رو هم اونجا دیدم. دو تا از دایی هام اومدن مشهد و همدیگه رو دیدیم و یک بار برادرم هم اومد مشهد.:30:


بعضی از سربازها قبض جریمه داشتن و مجبور بودن که راننده ها رو جریمه کنند. این قبض جریمه ها چیزی جز دردسر نبودن. اول از همه این که شخص جریمه کننده زیاد فحش میخورد و چند بار هم سر همین جریمه ها کتک کاری شد! حتی بعضی ها که ظاهرشون نشون میداد باید متشخص باشن سر همین قضیه ها روی دوم خودشون رو نشون میدادن! حتی بعضی از پیرمردها و خانمها هم از این کارها میکردن!straight face به هر حال این قبضها باید پر میشد و اگه یک سربازی تاخیر تو پر کردن قبضها داشت مواخذه میشد! یک بدبختی دیگه سربازها این بود که باید قبض جریمه کادریها رو هم پر میکردن! اون کادری میرفت تو کانکس زیر کولر مینشست و برگه های جریش پر میشد! البته این قبضها رو فقط به ستوان 3 و بالاتر میدادن و اونهایی که مثلا استوار بودن نمی تونستن قبض داشته باشن. من هم ستوان 3 بودم ولی گواهینامه نداشتم و خوشبختانه دچار پر کردن قبض جریمه نمیشدم. هر سرباز یا کادری که قبض جریمه داشت یک مهر هم داشت که روش کدی نوشته بود. از طریق این مهر که روی برگه های جریمه زده میشد مشخص میشد که هر قبض جریمه مال چه شخصیه. اگه تو برگه های جریمه اشتباهی شکل میگرفت مثلا پلاک رو اشتباهی می نوشتن حسابی برای اون نیرو دردسر ایجاد میشد. ولی بدترین اتفاق ممکن این بود که برگه جریمه گم بشه؛:31: مثل تمام لوازم نظامی که حفظ و نگهداریش بسیار بسیار مهمه قبضهای جریمه هم مسئولیت بسیار بالایی داشتن؛ اگه قبض جریمه گم میشد اون طرف باید میرفت دادگاه و بعدش زندان! من یه بار خودم شاهد بودم که یک سرباز قبض جریمش رو گم کرده بود و چنان 4 ستون بدنش میلرزید و عرق زده بود و رنگش زرد شده بود که انگار دارن جونش رو میگیرن. البته شانس آورد که قبضها رو پیدا کرد. حساب کنید اگه یک شخص این قبض جریمه رو پیدا میکرد میتونست راحت از اون سوء استفاده کنه. تنها خوبی قبض جریمه این بود که راننده ها ازت حساب میبردن.:30:


من خودم همیشه یک کاغذ و یک خودکار تو دستم بود و با اینکه قبض جریمه نداشتم ولی همین کاغذ و خودکار حسابی راننده ها رو میترسوند.:18: مثلا خیلی پیش اومد برام که یک ماشینی تخلفی کرده و من هم پلاکش رو یادداشت کردم. بعد راننده میومد ازم کلی عذرخواهی میکرد و من هم می بخشیدمش و شماره پلاکش رو خط میزدم!:25: این شماره پلاکهایی که مینوشتم روی برگه هم در نهایت کار خاصی باهاش نمیکردم مگر اینکه واقعا یک نفر پررو بازی در می آورد یا از دستم فرار میکرد که اون موقع این شماره رو میدادم به یکی از بچه ها که قبض جریمه داشت و اون هم جریمش رو ثبت میکرد. البته وقتی من شماره میدادم اون سربازها یه خورده با اکراه قبول میکردن چون اگه من شماره رو اشتباه میزدم در واقع اونها بودن که مواخذه میشدن. روی قبض جریمه علاوه بر پلاک، نوع ماشین و رنگش هم باید مشخص میشد. البته رنگ و نوع ماشین احتیاج به جزئیات خاصی نداشت یعنی مثلا لازم نبود بنویسن پژو 206 یا پزو پارس فقط کافی بود بنویسیم پژو. یا مثلا رنگ بژ، کرمی و زرد همه شون زرد حساب میشدن. البته اگه جزئیات رو هم دقیق مینوشتن مشکلی پیش نمیومد. انواع جریمه راننده اینجوریه:

1.تسلیمی:
راننده وسیله ی متخلف درمحل حضورداشته ودراین حالت پلیس از راننده مدارک رانندگی را اخذ وپس ازپرکردن قبض اخطارراکه شامل مواردزیراست به وی تحویل می دهد :
الف)مشخصات راننده متخلف ومشخصات گواهینامه ((محل صدوروشماره گواهینامه))
ب)مشخصات وسیله نقلیه شامل،رنگ وشماره پلاک انتظامی
ج)نوع ومحل تخلف
د)تاریخ وزمان تخلف
ذ)مشخصات افسر مربوط با قید کد

2.الصاقی:
وسیله نقلیه بدون حضور راننده در محل تخلف متوقف شده است.دراین حالت قبض اخطار به مانندموارد فوق به جز((مشخصات راننده))تکمیل وکامل میگردد وبه وسیله نقلیه الصاق میشود

3.دوبرگی:
هنگامی که امکان متوقف کردن وسیله نقلیه امکان ندارد مانند عدم توجه راانده به فرمان پلیس،یادلایل دیگر،دراین صورت همانند روش بالا عمل نموده وفقط مشخصات راننده وگواهینامه درآن قید نمی شود وبرگه اخطار صادر می گردد

نکته:

درموردجرایم تسلیمی،اگرمتخلف ازگرفتن برگ اخطار سرباز زد اصطلاحا"به آن خودداری گفته و هر دو برگ تحویل اجراییت می شود.


دور حرم بیشتر جریمه ها مربوط به نداشتن کمربند و استفاده از موبایل میشد. قبض جریمه ها بعد از پرشدن به اجرائیات داده میشد و در اونجا در سیستم ثبت میشد. قبض های پر شده رو تحویل میدادن و قبضهای جدید رو دریافت میکردن.


قسمت بعد

قسمت قبل

قسمت اول

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

۲۴۵ بازدید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی